Värianalyysi ( wikipedia )
Värianalyysi tarkoittaa joko värillisen kohteen ominaisuuksien tai vaikutusten mittaamista ja tutkimista (vrt. esimerkiksi spektometri, densiometri). Värianalyysilla voidaan tarkoitetaan myös kosmetiikkateollisuuden piirissä kehitettyä markkinointistrategiaan kuuluvaa myynninedistämistoimintaa. Tähän toimintaan liittyvää "värianalyysia" saattavat harjoittaa esimerkiksi kosmetologit muun ammattitoimensa ohessa.
Analyysin idea
Menetelmien perusteiden mukaan värianalyysilla haetaan harmoniaa ihmisen kehon väreille suhteessa niihin väreihin, joita hän ottaa ulkopuolelta käyttöönsä – vaatteet ja meikit ja muut tehosteet eli korut, asusteet jne. Lähtökohtaisesti pyritään tukemaan asiakkaan omia värejä, joita korostetaan värianalyysin mukanaan tuomilla vaatesävyillä. Värianalyysin harrastajien mukaan oikein valitut värit kohottavat kasvonpiirteitä sekä tekevät ihosta heleän ja puhtaan näköisen. Väärin valittujen värien väitetään tekevän kasvoista väsyneen näköiset ja korostavan niissä olevia juonteita ja ryyppyjä.
Värianalyysit ovat rantautuneet myös yritysmaailmaan, erityisesti kansainväliseen toimintaan.
Värianalyysin teko
Värianalyysi tehdään esimerkiksi vertaamalla ihonväriä testivärikankaisiin. Kankaita kokeillaan testattavan kasvoja vasten ja katsotaan, miten sävy vaikuttaa kasvoihin. Testikankaiden sävyistä valitaan miellyttävämpi. Eri analyyseissä on eri perusteita valita suositeltava väriskaala asiakkaalle. Värianalyysin päätteeksi asiakas saa yleensä värikartan, jota voi käyttää esimerkiksi vaateostoksilla käydessään. Analyysin tekemiseen käytetään usein tietokoneohjelmia, jotka pystyvät erottamaan kymmeniä miljoonia värisävyjä toisistaan, ja tulokseksi voidaan saada hyvin yksilöllisiä värikarttoja.
Värisävyjen jaottelu
Värianalyysit jakavat usein sävyt lämpimiin (kevät ja syksy) ja viileisiin (kesä ja talvi). Analyysien mukaan pohjoismaalaisilla ja etelämaalaisilla on luonnostaan erilainen perusväri ihossa, minkä perusteella he kuuluvat eri kasteihin sävyissä. Teorian mukaan etelämaalaisten ”oliivinen” perusväri ja verevät, tummat sävyt ovat syksyn ihmisten perusvärejä. Vaaleat pohjoismaalaiset sinisine silmineen edustavat kesää. Talvilla on usein voimakas kontrasti: he voivat olla tummatukkaisia ja ruskeasilmäisiä tai valkohiuksisia ja sinisilmäisiä. Irlannista taas löytyy analyysiperiaatteiden mukaan tyypillisiä kevätihmisiä punaisine tukkineen ja pisamineen.
Oma kommentti :
Tämä on yhtä tarpeellinen tieto kuin että on erilaisia oppijoita. Jokaisella on oma keino oppia, jota tulee opetuksessa huomioida.
Värisävyt ja värianalyysi , nämä on hyvä visualistin ja muotia / kosmetikkaa myyvän henkilön tiedostaa. On erilaisia ihmisiä ja heillä omat mieltymykset väreihin tai heille soveltuvia värejä.
Kaikki värit eivät vaan käy kaikille. Musta väri sopii kaikille - ei pidä paikkaansa.
Mitä nopeammin pystyt päättelemään asiakkaasta sopivat värisävyt sitä nopeammin voit tarjota sopivan värisiä kosmetiikka tuotteita tai vaatteita. Löydät heti sopivan sävelen asiakkaan kanssa.
Mitä nopeammin pystyt päättelemään asiakkaasta sopivat värisävyt sitä nopeammin voit tarjota sopivan värisiä kosmetiikka tuotteita tai vaatteita. Löydät heti sopivan sävelen asiakkaan kanssa.
Ja visualistina osaat valita ja tarjota vaihtoehtoja jokaiseen tyyliin ja sopivin värisävyjen kanssa.
Osaat ottaa huomioon erilaiset ihmiset ja ymmärrät , että on eri tavalla ryhmiteltyjä tapoja hahmottaa. Vain ja pelkästään sinun väripalettisi ei yksistään johda minnekään vaan on huomiotava hyvin monenlaisia ihmisiä / ihmisryhmiä.
Tämä herätti minua taas miettimään ihmisten erilaisuutta ja tarjontaa kaikille tyyleille ja erilaisista väripaleteista pitäville.
Huomioi nämä seikat siis mallinukkeja pukiessasi ja erilaisia kampanjoita rakentaessasi.
Älä myy tuotteita / paveluita / värejä itselle vaan juuri muille , huomioi heitä heille sopivilla väreillä !
On olemamassa muunkin värikartan ihmisiä, kuin sinä itse - ota muut huomioon.
On olemamassa muunkin värikartan ihmisiä, kuin sinä itse - ota muut huomioon.
Kuvat poimittu netistä google-haulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti